Den store norske Google+ Guiden

Morten Myrstad December 12, 2013 6
Den store norske Google+ Guiden

Etter at stadig flere norske sosiale medie-eksperter har gått ut og bekreftet et nytt og positivt syn på Google+, kan det kanskje være på tide med et lite tilbakeblikk over viktige poster i “Google+-debatten”. Her finner du også guider som gir deg innsikt i hva Google+ er, og hvordan plattformen kan brukes.

Disclaimer: Som en av de synlige “early movers” på Google+ er det ikke til å unngå at jeg også må “kuratere” meg selv:). Jeg håper det er gjort med tilstrekkelig edruelighet.

Kritiske sosiale medieeksperter

I det norske sosiale mediemiljøet har de fleste ekspertene vært svært avvende, for ikke å si kritisk, til Google+. Kritikken har som regel tatt utganspunkt i at Google+ er å anse som en Facebook-kopi, men en dårlig kopi og en kopi som kommer for sent.

En av de som hele tiden har vært villig til å ta debatten ute i åpent lende, er Hans-Petter Nygaard-Hansen, med poster som “Google+ har virkelig ikke tatt av” (desember 2011), “Google+ – meningsløst for norske bedrifter” (april 2012), “Google+ – ett år senere – mange brukere – få som bruker det” (juli 2012), “De aller fleste bruker fortsatt ikke Google” (desember 2012). Underveis var Hans-Petter også litt oppgitt over det han opplevde som urimelig kritikk fra “plussere”, se bl.a. “Er det min skyld at nesten ingen bruker Google+?”. Nå i dag kom imidlertid bloggposten hvor Hans-Petter flagger et klart positivt syn på Google+, “Google+ er viktigere enn Facebook” (12. desember 2013).

Norske sosiale medie-eksperter gjorde ikke jobben sin

Jeg syntes det var litt pussig at de mange norske sosiale medieekspertene, folk som ellers var særdeles nytenkende og villige til å prøve noe nytt, var så tilbakeholdne i forhold til Google+. Var deres sosiale medie-strategi rett og slett ikke annet enn en “Facebook-strategi”? Jeg skrev derfor en bloggpost på Google+ med tittelen “Norske sosiale-medie-eksperter gjør ikke jobben sin” (januar 2012). Posten vakte en viss oppsikt, bl.a. med 108 kommentarer og mange plusser og delinger. Men de fleste vendte raskt tilbake til Facebook og Twitter.

Gradvis har de kommet tilbake, for å lytte, dele og engasjere seg. Og får å dele sine tanker om Google+. Dette gjorde eksempelvis Thomas Moen og Arnt Eriksen i Sofaprat i januar 2013. Mens Theodor Tollefsen mente at Google+ hadde blitt et viktig verktøy for markedsførere (juli 2013).

Plussere som deler kompetanse

De toneangivende norske kreftene på Google+ har like fullt frem til i dag vært helt vanlige nordmenn, som har hatt en stor respekt for hva Google har gjort for weben, og som derfor åpent og nysgjerrig hev seg over Google+ som sosial plattform.

En av disse er Ivar Choi Espedalen, som har gitt brukerne mange tips og guider, ikke minst om videochaten Hangout. “Alt du trenger å vite for å komme i gang med Hangout!” (mars 2012) er en av de mange gode veiledningene Ivar har skrevet.

En annen er Lars Fosdal, som oftest blogger på engelsk, men som også av og til avleverte sine godbiter på norsk, bl.a: “Til deg som nettopp har begynt å bruke Google+” (mars 2012) og “I all offentlighet, eller bare mellom venner” (juli 2012). I sine poster er Lars bl.a. tydelig på at Google+ har helt unike egenskaper, og ikke kan sammenlignes direkte med Facebook.

Flere guider og tips

En tredje er Janicke Vindenæs Karlsen i Medieviteren, som har vært med helt siden starten i 2011, men som nå i 2013 har publisert 4 guider, nemlig “Kom i gang og skap engasjement med Google+ sider” (juli 2013), “Grupper på Google+” (juli 2013), “Hvordan komme i gang med Google+” (oktober 2013) og “5 kjappe tips for å få engasjement på innleggene dine!” (oktober 2013).

En fjerde er John Holme, som har bidratt sterkt til å skape communitites, både rundt private Hangouts og rundt gruppen Google+ Norge, som nå har mer enn 2.000 medlemmer.

En femte er Helge Astad, som det første året delte mange sirkler over aktive nordmenn (mars 2013), men som i en kommentarpost også skriver: ”Det er nå så mange aktive nordmenn at det er vanskelig å velge bare 500″.

Også jeg selv har ytt min skjerv, ved å etablere delingstjenesten Google+ Portalen, lage en liten instruksjonsvideo om sirkler (april 2012), holde foredrag om Google+  (Social Media Days, februar 2013). Og ved å lage noen varslingsposter i ny og ned, bl.a. med “A Google wake-up call” (i april 2012) og nå sist “Når er tiden inne til å satse på Google+? NÅ!” (10. desember 2013).

Sosial direkte og Google+

Også her i Sosial direkte har vi tatt i bruk de sosiale verktøyene Google har gitt oss, i tillegg til våre aktiviteter på YouTube, Facebook, Twitter og web. Vi bruker bl.a. Hangout som et produksjonsverktøy i våre TV-sendinger, og har etablert både pagen Sosial direkte og gruppen Sosial direkte forum på Google+.

De norske Google-representantene Lars Bratsberg og Harald Jacob Blixhavn Schaarn var også tidlig gjester i web-TV-programmet Sosial direkte (november 2012). Og til og med den globale Google+-sjefen Vic Gundotra har vi hatt besøk av og intervjuet! (februar 2013)

Hva tror du? Er Google+ kommet til et vendepunkt i Norge?
Del gjerne dine synspunkter!
Og mener du det er poster eller debatter som fortjener en plass i “Den store norske Google+ Guiden”, så legg igjen en kommentar eller send tips til sosialdirekte@gmail.com

 

 

 

 

  • Helge Prestrud Astad

    Et par artige poster(fra pager jeg jobber med):

    https://plus.google.com/u/0/103093521389831226456/posts/239xK114Lr6

    Geodata sin post der de har laget et kart som viser kommuner i sosiale medier var trolig første norske firma på G+ som nådde den norske “What’s hot”-lista.

    (Kartet ligger nå her: http://www.arcgis.com/apps/Compare/storytelling_tabbed/index.html?appid=1d7c11449c944a7ab9a5da1c80aa8a41 Og er ikke helt oppdatert ser jeg…)

    Venstre var tidlig ute på Google+, og denne posten fra mai var meget populær: https://plus.google.com/u/0/b/113513185934331920959/+venstreno/posts/NVBEUpK2uhQ

    Rett inn på what’s hot-lista, og Venstre hadde størst engasjement blant norske brukere i ukesvis etter det.

  • Willy André Bergstrøm

    Det er på tide at SoMe-ekspertene våknet til hverdagen brukerene har opplevd lenge. En del av dem bør nok tenke seg en gang eller to før de trekker på seg eksperthatten igjen, på lik linje med alle de som mente touchmobiler var en forbigående flopp.

    At Google+ var en flopp ble oppfattet som en ren mediekreasjon av de som faktisk hadde tatt plattformen i bruk heller enn å bare logge inn, konkludere med at en ikke hadde alle facebookvennene sine der, gi pokker i alt som hette å nyttegjøre seg av tjenesten og så reise tilbake til Facebook for å bli med i kritikerkoret. Teknologiskribentene Mike Elgan og Rosa Golijan så lenge ut til å være de eneste høyprofilerte stemmene som omfavnet tjenesten.

    Selv har jeg hatt utrolig mye moro med tjenesten, og for meg er nettopp de nevnte skikkelsene Vindenæs Karlsen, Holme, Fosdal og Choi-Espedalen noen av høydepunktene. Det går sjelden lenge mellom interessante poster fra dem.
    Om en starter med å følge dem, og så legger til en del grupper basert på interesser, blir med i en hangout eller to, da får en mye igjen som bruker.
    Når brukerene får mye igjen av å være på tjenesten får plutselig bedrifter utrolig mye igjen for å benytte tjenesten også.
    Vil gjerne trekke frem Gudbrandsdal Energi som et eksempel på et selskap som er foroverlent på sosiale medier, også på Google+.

  • http://plus.lars.fosdal.com/ Lars Fosdal

    Vendepunkt eller ikke – jeg har funnet meg godt tilrette på Google+ (G+), og da spiller det ikke så stor rolle for meg om “ekspertene” er enig eller ikke.

    Litt på skrå: om man ikke så G+ som interessant for et år siden, så er jeg ikke så sikker på om man kan smykke seg med eksperttittel i det hele tatt. Eksperter skal liksom se framover og inn i framtidige trender og muligheter, men samma det. Det er lett å glemme å se på nye muligheter, når man er komfortabel i det gamle.

    Å velge en platform: Dersom man er tjenesteyter, men ikke ønsker å bruke G+ som kanal for dialog, bør man allikevel skape seg en verifisert side (Page) og koble virksomheten sin til Google Local, slik at man kan oppdages i søk og karttjenester, og la kunder og brukere evt. gi deg ratings. Vil du ha dialog, så lager du en gruppe (Community) eller flere i tillegg.

    Blandt de senere endringene i Googles tjenester, som f.x. at Blogger/Blogspot og YouTube kommentarer nå deles med Google+, og at Google+ poster kan brukes som ads, samt at man kan dele dokumenter fra Google Drive – gjør at platformen er i ferd med å forme et ekstremt kraftig verktøy for publisering, samhandling og dialog.

    La en ting være klart: G+ er et krevende medium. Den som bare ønsker å bruke G+ som en såpekasse og ikke et verktøy for dialog, vil slite med å holde på interessen blandt følgerskaren. De som tar seg tid til å engasjere og virkelig kommunisere vil derimot finne G+ å være et særdeles stimulerende sted.

  • http://www.skogholt.org Pål Julius Skogholt

    Google+ er spennande, mest på grunn av Hangout on Air synst eg. Hoa er noko verkeleg nytt, som ikkje har tatt av men har stort potensiale. Eg trur og at om endringane i FB sin algoritme som gjer at sider blir nesten usynleg dersom ein ikkje betaler for seg vil gjere at fleire tittar på G+. Men, eg er samd i at det ser ut til å vere meir krevande for “brands” å vere på G+ med dialog enn facebook. Men dte er trass alt to ganske ulike media.

  • http://www.compareking.no/ CompareKing Norge

    Folk alltid finne måter å få koblet og som den store Google vil alltid prøve å jekke Google+ for å nå de fleste som den primære medium over internett. ja, tror jeg det vil være et vendepunkt.

  • Nils Wiiburg

    Jeg maa innromme at jeg ble mildt sagt overrasket da jeg oppdaget hvor lite aktivitet det er paa Google+ i Norge. (Jeg har ikke vaert i Norge paa 8 mnd)

    Ikke minst ble jeg veldig overrakset over at ikke flere bedrifter og journalister har benyttet seg av dette med tanke paa alle fordelene det har med SEO og profilering av eget omdommme paa nett.

    Jeg har for tiden Internship hos et SEO firma i Australia der jeg blant annet jobber med Google+ strategi. I Australia tar Google+ mer og mer av – men, de er ogsaa milevis unna USA naar det gjelder aktivitet paa Google+.

    Uansett om Google+ har tatt av eller ikke blant publikum eller kunder i Norge, saa ser ikke noen grunn at ikke flere bedrifter/journalister skal sette opp en Google+ page og linke denne opp mot sine nettsider, da dette forbedrer SERP ranken veldig uten at det koster en krone.