Lik oss så vi kan spamme deg

Thomas Moen October 2, 2013 11
Lik oss så vi kan spamme deg

Hei der, Thomas her. Hyggelig at jeg har blitt invitert inn til å bidra med litt tanker her fremover. Etter at jeg begynte i Fanbooster for rundt 2 uker siden har det blitt mye Facebook, naturlig nok.

Jeg er nemlig på jakt fortiden. Jakt etter gode eksempler og forbilder når det gjelder bruk av Facebook for å skape engasjement og bygge “stamme“. Hadde det vært mat jeg hadde jaktet på hadde jeg vært veldig sulten nå. Det er nemlig ganske dårlig med gode norske forbilder på Facebook.

Før vi fortsetter, jeg pleier å dele aktiviteter på Facebook i 2 deler.

1. Engasjement, merkevarebygging
2. Salgsutløsende

Som en tommelfinger regel bør man ha mer av den første enn den andre. Vi forstår alle at man til syvende og sist skal kunne regne hjem investering i forhold til inntjening – men dette kan ikke måles direkte. Kunden har ofte veldig mange møter (digitalt og analogt) med merkevaren før man utløser ett salg, jeg mener derfor at jo flere man klarer å engasjere – jo desto større sjanse for et salg.

Når jeg snakker om engasjement så snakker jeg ikke om hvor mange du klarer å lure til å klikke liker fordi de vil vinne en iPad, eller de dumme og meningsløse spørsmålene man stiller bare for å få folk til å kommentere. Nei, jeg snakker om ekte engasjement. Få folk til å føle noe, gjøre noe aktivt for å engasjere seg. Få folk til å prate om deg, fordi at de liker deg – ikke for at de har lyst på et reisegavekort. Få folk til å dele på veggen sin, fordi de synes det er kult – ikke fordi de håper å vinne en Vespa.

Tenk Red Bull eller Go Pro. De forteller historiene til sine følgere, de forteller historier og lar andre fortelle historien deres. DET er engasjement det.

Norske merkevarer må slutte å tenke reklame på Facebook og begynne å tenke relasjonsbygging. De har nesten ikke noe troverdighet igjen.

Ingen liker folk som maser, som bare vil ha hele tiden. Meg meg meg. Jeg lurer på om de som styrer Facebooksidene selv ville “gått på” postene de selv publiserer. Hvis ikke, da bør de kanskje begynne å bruke det som målestokk.

Poenget mitt er dette.

Ikke kast bort tiden til folk. Ha fokus på å fortelle historier. Involver ditt publikum.

Da slipper jeg å komme tomhendt hjem fra jakt hele tiden.

  • Aleksander Aas
  • Annelie Molin

    Enig, veggen min spammes ned av slik deling av dem jeg kjenner hele tiden. Masse tøv og inget innhold. Sukk.

    • http://nettgrunder.com/ Bjørn Kjelstadli

      Kanskje du “kjenner” lit for mange da?

      • Annelie Molin

        Nei, det er folk jeg har jobbet med, venner, slekt og andre jeg har felles interesser med. Men folk deler litt for mye slik.

  • Knut Erik Hollund

    Mykke bra skrevet Thomas. Bygge relasjoner/omdømme tar tid og er helt sikkert utfordrende å måle med tanke på ROI. Men jeg tror alle forstår at gode relasjoner vil føre bare positive ting med seg, enten om det er en selv som utløser salget eller de man videreformidler historiene til. Historier er konge bra ! Det vet vi fra vi var barn men også nå som voksne. Jeg tror de fleste liker å lese gode historier.

    • http://thomasmoen.com/ Thomas Moen

      Takk Knut Erik :)

  • Dag Bjelkevik

    Veldig bra!

    • http://thomasmoen.com/ Thomas Moen

      Takk Dag :)

  • http://nettgrunder.com/ Bjørn Kjelstadli

    Synes vel ikke at artikkelen berører noen problematiske områder her!

    • http://thomasmoen.com/ Thomas Moen

      Så heldig du er da Bjørn :)

  • hpnhansen

    Som med alt annet her i arbeidslivet så finnes det svært få svar som er universale og som passer for alle. Facebook-aktiviteten til Komplett.no er svært fokusert på å få kunden til å kjøpe gjennom salgsutløsende fokus på budskapsformidlingen, mens Stormberg bruker mer fokus på å formidle turopplevelser slik at salgsbudskapet blir litt mer subtilt. I begge tilfeller har de lykkes vil jeg påstå.

    For selskaper som lever av å selge mer komplekse varer, gjerne de som befinner seg i B2B-segmentet, er det klart at man ikke pusher budskap som “VIP tilbud på oljeboringsutstyr, klikk og kjøp!”. Her er det andre faktorer som spiller inn – behov for å posisjonere seg som et ledende ingeniørselskap – fra et rekrutteringsperspektiv, samtidig som sosiale nettverk kan være en flott arena å få frem eksperter, med mer. En god kombinasjon av employer- og personal branding.

    Jeg bruker å si at bedrifter ikke trenger å ha en sosiale medier-strategi, men en strategi som er sosial, og i den anledning trenger de å finne ut – som ved alle andre kanaler de velger å bruke for å kommunisere – hvilke endringer de er på jakt etter; kjennskap, kunnskap, holdning eller handling.

    Sett opp noen målbare KPIer ift de endringene de er på jakt etter, slik at det er mulig å måle hvorvidt man beveger seg mot eller vekk fra målet.

    De færreste har en strategi som er sosial, de færreste har satt seg klare endringsmål og de færreste måler ikke noe som helst (annet enn kling i kassa….)

    Ha en god tirsdag / Hans-Petter