Opplev Oslo på en morsom og aktiv måte

Mia Kolbeinsen October 31, 2013 1
Opplev Oslo på en morsom og aktiv måte

I dag har vi lyst til å dele med dere noen av våre tanker i forbindelse med en kampanje vi er midt inne i akkurat nå, hvor vi bruker sosiale medier godt integrert i vår kommunikasjonsstrategi og hvor vi er veldig spent på sluttresultatet; både hvor mye vi klarer å engasjere folk til å være aktive på sosiale kanaler og hvor mye vi klarer å engasjere folk til å være aktive i byen vår.

I vår nystartede kampanje ”Opplev Oslo” ønsker vi å vise byens befolkning ulike steder hvor de kan oppleve byen på en morsom og aktiv måte. Vi har startet denne kampanjen fordi vi tror mange som bor og oppholder seg i Oslo ikke vet nok om de ulike stedene i byen hvor de kan ha sporty og artige opplevelser.

Vi ønsker derfor å gi gode tips til steder og måter å være aktive og ha det morsomt, steder vi har bygget og som er tilgjengelige for alle.

Så – hvordan skal vi formidle nettopp aktive og morsomme opplevelser i Oslo, på en engasjerende og motiverende måte?
Vi har valgt en kombinasjon av film og sosiale medier, der Facebook er hovedkanalen.

Dette bestemte vi oss for å gjøre:
Frem mot sommeren 2014 inviterer vi våre følgere på Facebook til å utfordre venner og kjente i konkurranser på et sted vi har valgt i forkant. Det kan være en skøytebane, hoppbakke, svømmehall, skatepark eller et helt annet sted i Oslo som Bymiljøetaten er ansvarlig for. For hvert sted blir det valgt ut to som får utfordre hverandre mens vi filmer det hele, og klipper det sammen til en YouTube-film.

Når filmen er ferdigprodusert, legges den ut på YouTube, vi deler lenken i en oppdatering på Facebook, og denne oppdateringen promoterer vi (annonserer). Her oppfordrer vi våre følgere til å se filmen og stemme på den som inspirerer dem mest til å prøve aktiviteten selv. Stemmeperioden varer en uke, våre følgere stemmer via en app som er laget, og deltageren som får flest stemmer, vinner en ny Sony QX-linse til sin smarttelefon. Vinneren publiseres på Facebook.

Film som virkemiddel
Vi benytter film av flere grunner.

  1. En by, et sted, en liten eller stor arena har i seg selv ikke mye betydning uten menneskene som bor der og som har glede eller nytte av å bruke det som er bygd og tilrettelagt der for dem. Denne bruken og aktiviteten formidler vi best gjennom film som virkemiddel.
  2. Gir oss muligheten til å formidle budskapet på en tydelig, effektiv og kommunikativ sterk måte.
  3. Foretrukket måte å motta informasjon i de sosiale/digitale kanalene.
  4. Synligheten øker betraktelig med film som virkemiddel, i de ulike søkemotorene.

Ettersom film er et viktig virkemiddel i de sosiale kanalene, har vi satset på filmproduksjon som egen, intern ressurs. Det å lage alle filmene selv er ikke bare kostnadseffektivt, men gir oss også stort handlingsrom og fleksibilitet, i tillegg til kontroll over egne uttrykk, produksjoner og rettigheter.

Sosiale kanaler
I denne kampanjen vil vi benytte YouTube, Facebook, Instagram, Pinterest og Flickr. I tillegg vil vi benytte vårt sosiale nyhetsrom.

Facebook som formidlings- og kommunikasjonskanal
Facebook benytter vi for å informere, profilere, engasjere og involvere. Dette gjør vi på følgende måte:

  1. Formidle kampanjens innhold og budskap. For å øke synligheten i denne kanalen, benytter vi oss av muligheten til å annonsere innholdet vårt, altså promoted posts.
  2. Vi har laget en stemmeløsning der man kan stemme på den av deltakerne i filmen som inspirerer mest til å prøve aktiviteten på det aktuelle stedet. Denne løsningen ligger bl.a i en app på Facebook, hvor vi også har lagt opp til deling via Facebook. Å oppfordre til aktiv handling, bidrar til ytterligere forankring og spredning av budskapet.
  3. Vi inviterer våre følgere til å komme med innspill til hva det skal konkurreres i neste gang, og ikke minst; til å utfordre en venn eller en kjent til å delta i filmene / konkurransene.
  4. Vi bruker også #OpplevOslo på Instagram, og dette informerer vi også om på Facebook.

Andre sosiale kanaler som trafikkdrivere og utfyllende kommunikasjonskanaler
Instagram vil vi benytte #OpplevOslo både til å dele bilder selv, og til å oppfordre andre til å legge ut bilder og gode tips og råd om steder hvor man kan oppleve Oslo på en morsom og aktiv måte.

Pinterest og Flickr bruker vi både som informasjonskanal og trafikkdriver til Youtube og nyhetsrommet, og som visuelle bidrag for å synliggjøre det arbeid vi gjør for og i Oslo. Sistnevnte kanal bruker vi også for å by på bildene våre og for å gjøre det enkelt for dem som ønsker/søker bilder fra disse stedene (for eksempel presse).

På vårt sosiale nyhetsrom legger vi informasjon om kampanjen og stemmeløsningen. Her vil vi også samle alle videoene og kampanjen i sin helhet. Her er det også mulig å kommentere kampanjen og komme med innspill som kan gjøre kampanjen enda bedre.

Innhold og premier:
Vår hovedintensjon er å formidle våre budskap på en god og engasjerende måte. I de tilfellene vi bruker premier, som i kampanjer, så er ikke dette først og fremst for å øke deltakelsen. For oss er premier en måte å gi noe tilbake som en takk for gode bidrag og engasjement. I tillegg er vi opptatte av at de premiene vi bruker skal ha en tilknytning til den sammenhengen vi kommuniserer i. I denne kampanjen som handler om opplevelser i Oslo, bruker vi kinobilletter som nettopp gir opplevelser i Oslo. Vi har også Sony QX-linser som premie, noe som vil gi gode muligheter til å dokumentere og dele opplevelsene man har i Oslo. Under forsommerens renholdskampanje “Av ren kjærlighet til Oslo” benyttet vi kinobilletter, festival-/konsertbilletter og kollektivreiser som premier, mens vi i sykkelrelaterte prosjekter har brukt sykkelreparasjonssett.

I “Opplev Oslo”-kampanjen tar vi høyde for å vise frem seks til åtte steder hvor man kan oppleve Oslo på en morsom og aktiv måte. Dersom det viser seg å være en suksess, vil vi vurdere å videreføre kampanjen høsten 2014. Vi har allerede noen tanker om hvordan den kan videreutvikles, i tillegg til at vi vil være lyttende til forslag utenfra om ting som kan gjøre kampanjen bedre.

Vinnerkriteriene for deltakerne i filmene vil variere utfra sted og aktivitet, og bestemmes i samarbeid med deltakerne. I første film ble kriteriet: Hvem mener du inspirerer deg mest til å prøve parkour? I parkourmiljøet er de ikke opptatt av å være best, men utfordre seg selv, prøve, øve og bli bedre. Dette tok vi hensyn til og vinklet derfor filmen slik at den viser to med vidt forskjellige ferdigheter og erfaring.

Den første filmen i kampanjen, ble altså filmet i Parkourparken på Furuset, og fikk tittelen: ”Opplev Oslo – parkour med Vidar og Tor”. I denne filmen er det parkourutøver Tor-Martin Trongmo Tangen (24) og parkourfersking Vidar Seland (33) som utfordrer hverandre. Med sine vidt forskjellige utgangspunkt gjør begge sitt beste for å overbevise folk om at nettopp de er den personen som inspirerer mest til å få andre til å prøve parkour. Tor har definitivt de beste ferdighetene, men kunne Vidars stå-på-vilje overbevise flere?

Tor gikk av med seieren med 54 prosent av stemmene og ble vinner av en flunkende ny Sony QX smartlinse til sin smarttelefon. Vi vil også trekke ut en vinner blant alle som har stemt frem en av disse to sporty deltakerne! Vinneren blant stemmegiverne får 10 kinobilletter til fri bruk på Oslo Kino.

Bilde 2

Neste film i kampanjen er “Opplev Oslo – på Slakkline med X og X”
Det neste stedet som skal filmes og konkurreres i nå, er Slakkline på Rådhusplassen. Konkurransen ble postet på Facebook på fredag 11. oktober og forventes filmet i slutten av oktober.

Vi gleder oss til å se om ”Opplev Oslo”-kampanjen vår kan inspirere folk i Oslo til å bruke byens muligheter til å være aktiv og engasjert i byen vår.

Bilde 3

Har du innspill til hvordan vi jobber med denne kampanjen, eller har noen spørsmål, så legg igjen en kommentar til oss!

 

 

  • https://www.compareking.no/ CompareKing Norge

    Dere kunne inkludert en liten video med attester fra utenlandske turister og hva de synes om Oslo. Tror dette er noe som kunne økt troverdigheten!