Statistisk Synse Blogg

Hans-Petter N-Hansen October 15, 2013 6
Statistisk Synse Blogg

Jeg liker å spørre, grave, analysere, sammenligne og synse

Siden jeg etablerte HansPetter.info sommeren 2010 har jeg kjørt over 50 små og store spørreundersøkelser. Det har kommet inn flere ti talls tusen svar fra nord til sør, store som små, kvinner og menn. Flest svar har jeg fått fra Østlandet, nesten like mange fra kvinner som fra menn, men først og fremst i aldersgruppen 25 til 55 år. De som svarer er veldig sammenfallende med de som følger Facebook-siden min:

1385657_10153309885005234_1136417062_n

De som svarer gjenspeiler på mange måter de jeg har i nettverket mitt – de som jeg enten snakker med på Facebook, Twitter, LinkedIn eller Google+. Undersøkelsene mine er med andre ord aldri representative, men jeg synes uansett undersøkelsene mine byr på viktig innsikt, rett og slett fordi veldig mange av de som befinner seg i nettverket mitt er veldig tidlig ute med å teste ut nye kommunikasjonsverktøy, tjenester og teknologi.

1384211_10153309884720234_1523843054_n

Uten at jeg har grunnlag til å være skråsikker kan de svarene som undersøkelsene mine gir gi en indikasjon på hva som kan bli ”normalen”.

Jeg spør, derfor er jeg

Jeg liker å stille spørsmål og jeg liker å dele svarene. Der hvor det finnes svar fra før av bruker jeg det i mange av mine bloggposter, foredrag og mitt daglige yrke hos Geelmuyden.Kiese, men der hvor det ikke foreligger noe norsk innsikt søker jeg etter å fremskaffe noe av det selv, for Norge er ikke det samme som USA.

MonkeyDaddy

I mine undersøkelser bruker jeg verktøy som Polldaddy og Surveymonkey til å stille publikum spørsmål. Og det er ingen tvil om at folk liker å svare på spørsmål – noen fordi jeg ofte gir bort en liten gulrot til en heldig vinner, men de fleste svarer fordi jeg alltid deler resultatene av undersøkelsene etterpå. ”Sharing is caring!”

I min siste undersøkelse ”Hva bruker du sosiale medier til?” brukte jeg også flere virkemidler for å få så mange i alle aldersgrupper til å svare. Jeg svidde av noen kroner på demografisk Facebook-annonsering mot de aller yngste, jeg teamet opp med både BI og Markedshøyskolen og jeg tok i bruk Googles remarketing-tjeneste for å trekke tidligere besøkende tilbake til bloggen for å svare på undersøkelsen. I tillegg fikk jeg D-Link til å sponse en trådløs bredbåndsruter og samtlige sosiale nettverk jeg selv er aktiv i ble flittig brukt til å dele utdrag av resultatene underveis. Over 720 svar ble det det denne gangen.

Verdi gjennom innsikt

Jeg liker å synse, men jeg liker det enda bedre hvis jeg kan legge noe statistisk materiale til grunn – representativt eller ikke, så er jeg overbevist om at det tilfører de historiene jeg forteller verdi.

Så får jeg tåle at ikke alle er enig med meg i det – SSB har jeg aldri sagt at jeg er, men jeg kan godt være en statistisk synse blogg. Litt underlag er tross alt bedre enn intet underlag.