Twitter vil være med i meldings- og bildekampen – lanserer privat fotodeling

Morten Myrstad December 11, 2013 0
Twitter vil være med i meldings- og bildekampen – lanserer privat fotodeling

Twitter lanserte i går muligheten til å dele bilder via direktemeldinger. Dette er Twitters svar på utfordringen fra de mange nye sosiale meldingstjenestene som etter hvert har fått rundt 1 milliard brukere verden over.

De ”tradisjonelle” sosiale nettverkene som Facebook og Twitter, har på mange måter blitt tatt på sengen av de nye sosiale meldingstjenestene, som har to kjennetegn: 1. Det meste av innholdet deles privat eller i små kretser. 2. Bilder utgjør en svært stor del av innholdet.

Millioner av meldingsbrukere

I denne kategorien har vi Snapchat, som visstnok har sagt nei takk til bud fra Facebook på 3 milliarder dollar, kinesiske Wechat, som har 600 millioner brukere (100 millioner utenfor Kina), men ingen tydelig forretningsmodell for merkevarer ennå. I USA, Europa og Latin-Amerika er det foreløpig Whatsapp som leder racet, med sine 350 millioner brukere. Whatsapp har så langt sagt at de ikke vil åpne for  annonser i sin tjeneste.

Andre aggressive aktører er japanske LINE (300 millioner brukere), israelske Viber (200 millioner brukere) og koreanske Kakao Talk (100 millioner brukere).

Det er for øvrig verdt å merke seg at alle disse tallene er registrerte brukere, mens både Facebook og Twitter opererer med månedelig aktive brukere.

Attraktiv privat deling

Det disse nettverkene har felles, er gleden over å dele korte meldinger og bilder over private nettverk. Derfor rapporteres det også om at særlig ungdom beveger seg over fra spesielt Facebook til meldingstjenestene.

Det var altså ikke uten grunn at Mark Zuckerberg prøvde seg på en kopi av Snapchat, Poke, men etter en stor lansering av Zuckerberg selv, falt Poke raskt ut av alle topplister over nedlastbare apper.

Twitter svarer

Nå er altså turen kommet til at også Twitter svarer på utfordringene fra Snapchat og andre, og mange vil si på høy tid. Direktemeldinger har lenge vært en ganske skjult del av Twitter sine tjenester. I den nye Twitter-appen er meldinger godt synlig, sammen med Tidslinjer, Varsler og Meg. Tidslinjen foreligger for øvrig nå i en ny tredelt tidslinje, Hjem, Oppdag og Áktivitet, som brukeren lett kan sveipe frem og tilbake mellom.

Foreløpig handler dette trolig ikke om business på kort sikt, da også Twitter vil være forsiktige med å ”monetize” en slik funksjonalitet. Det det handler om, er engasjement, hvor Twitter på andre fronter har lykkes med å trekke til seg yngre målgrupper.

Hva tror du? Er Twitter lansering av bildemeldinger en smart utvidelse av sine tjenester? Eller kommer Twitter for sent?